Kerti szerszámok kisokos 2. rész: Benzines fűkasza

Nyár van – ilyenkor sokan dolgoznak a kertekben, ezért indítottunk egy kerti szerszámok kisokos sorozatot. Ezekben a bejegyzésekben sorra vesszük és bemutatjuk a legnépszerűbb kerti szerszámokat és azoknak különböző fajtáit.

benzines-fukasza.png

Korábban írtunk arról, hogy a láncfűrészek mennyire fontos szerszámok, a kert méretétől függetlenül és kerti szerszámok is górcső alá kerülnek. Most, a negyedik részben a benzines fűkaszát mutatjuk be.

A benzines fűkasza működése

Mi a különbség a fűkasza és szegélynyíró között? 

A kerti gép, a benzines fűkasza és a szegélynyíró elsősorban abban különböznek egymástól, hogy más a teherbírásuk. A szegélynyíró a fűnyíróval nehezen hozzáférhető helyeken használandó, de csak igazításra alkalmas, nem hosszú ideig tartó munkavégzésre.

A szegélynyíró is damillal működik, de a szára legtöbbször hajlított, emellett motor teljesítménye is kisebb. Ezzel szemben a fűkasza szára egyenes és nagyobb a teljesítménye.

Működése

A benzinmotoros fűkasza forgófejére számos tartozék rögzíthető, például damilos fűnyíró vagy éppen körfűrész. Felépítése szempontjából az alábbi részekből áll:

  • Egy erőforrás, mely a kezelőhöz közel helyezkedik el.
  • A teljesítményt átadó tengely, mely egy csőben foglal helyet.
  • A forgófej, mely a motorral ellentétes oldalon található.

Kétütemű: 

A kétütemű fűkasza igénytelenebb, univerzálisabb és a karbantartása is egyszerűbb és olcsóbb. Ezt a kétütemű motor hajtotta eszközt max fordulaton kell pörgetni, de a lejtős területeken is jól használható. Ma már kiváló rezgéscsillapítású modellek léteznek - ezek kiküszöbölik a kétütemű motor viszonylagos kényelmetlenségeit. Ebben a kategóriában szélesebb a modellválaszték is.

Négyütemű: 

A négyütemű benzines fűkasza jóval kényelmesebb, azonban kétütemű párjával ellentétben a max fordulaton való munka nem tesz jót neki. Szaga kevésbé erős és csendesebb is, emellett üzemanyag takarékosabb megoldás.

Melyik a legjobb benzines fűkasza és mikor válasszuk?

Amikor fűkasza vásárlásra kerül a sor, mindig felmerül a nagy kérdés: benzines vagy elektromos fűkasza

A kert körüli munkákban is a Gruppi a legkedvezőbb áru munkatárs!

A benzines fűkasza előnyei:

A benzines fűkasza előnye, hogy bárhol dolgozhatunk vele, még elburjánzott, elzárt kertekben is jó szolgálatot tesz. Használatához nem szükséges közmű, hiszen áram nélkül működik, miközben nagyobb teljesítményű, mint az elektromos változat.

Az átlagosnál magasabb fű, a kisebb ágak, sőt akár a bozót vágása sem okoz neki kihívást és univerzálisabb, mint az elektromos változat.

Hátrányai:

A benzinmotor miatt büdös, ami kellemetlen lehet és ugyanez az oka annak, hogy elég erős hangja van, ami zavaró lehet. Használata csak fülvédővel ajánlott. A fenntartása is drágább (például a benzinárak miatt) és a szerkezet nehezebb, használatához nem árt a jó erőnlét.

Mikor válasszuk?

A fűkasza benzines változata azoknak ajánlott, akiknek a külvilágtól elzárt kertjük van, de nagyobb telkek karbantartására is kiváló. Az olyan fás, bokros, bozótos telkeken is jól használható, ahol nem csak a magas fű okozhat problémát.

benzines-fukasza-hasznalata.png

A benzines fűkasza használata és karbantartása

A benzines fűkasza használata:

  • Használati útmutató alapján rakjuk össze és üzemeljük be!
  • Használat közben viseljünk megfelelő védőfelszerelést, mert a fű és a kavicsok felverődhetnek!
  • A munkavégzés 15 m-es körzetében ne tartózkodjanak rajtunk kívül mások!
  • A motorhoz használjunk a gép specifikációjában leírt arányú keveréket!
  • Ne ráncigáljuk a berántózsinórt, mert ezzel kárt tehetünk a szerkezetben! 
  • Ne álljunk vagy tapossunk rá a gépre! Könnyen elgörbülhet a hajtótengely, amitől a gép gyengül, zörögni fog és leromlik a teljesítménye.
  • A léghűtéses kétütemű motoroknál bejáratás alatt ne járassuk a motort üresben maximális fordulatszámon! A motor 5-8 üzemóra alatt éri el a maximális teljesítményét.

A benzines fűkasza karbantartása:

1. Tárolás:

A benzin könnyen megromolhat, ezért a gépet ne tároljuk 30 napnál tovább úgy, hogy üzemanyagot hagytunk benne és használjunk benzinstabilizáló adalékot! Mielőtt hosszabb időre elrakjuk a gépet, öntsük ki az üzemanyagot és a maradékot járassuk ki a motorból. A benzin illékony, gőze tűzveszélyes, ezért a gépet soha ne hagyjuk a tűző napon!

2. Levegőszűrő

10 üzemóránként - illetve ha olyan területen használjuk, hamarabb - tisztítsuk meg a levegőszűrőt! Szükség esetén cseréljük.

3. Szöghajtás

A szöghajtást a gyártó ajánlásának megfelelő időközönként ellenőrizzük és zsírozzuk, kifejezetten erre ajánlott szöghajtászsírral. A szerszám kellékek közül igen fontos a szöghajtászsír, ami egy magas fordulatszámon, magas hőmérsékleten alkalmazható, speciális zsír.

 

benzines-fukasza-karbantartasa.png

4. Kuplung

Idővel elhasználódhat, különösen a tárcsával történő használat során: a tárcsa megszorulhat, a kuplung csúszik, ég, idővel szükségessé válhat a cseréje.

5. Üzemanyagszűrő

Ha a kétütemű motor nem indul, két problémára gondolhatunk: vagy kifogyott a benzin, vagy nincs szikra. Ilyenkor ellenőrizzük az üzemanyagszűrőt, hogy átjárható-e, és szükség esetén cseréjük.

7. Gyújtógyertya és gyújtótekercs

Ha nincs szikra, a gyújtógyertyára vagy gyújtótekercsre gyanakodhatunk. Érdemes megjegyezni, hogy bizonyos géptípusoknál alig láthatóan kicsi a szikra.