Mi a mikromobilitás és miért fontos a szerepe a városi közlekedésben?

2021-ben a mikromobilitás, mint a városi közlekedés egyik fogalma, széles körben is ismertté vált. De mit is értünk pontosan mikromobilitás alatt? A hivatalos definíció szerint a mikromobilitás kisméretű, könnyű járművekre utal, amelyek jellemzően 25 km/h alatti sebességgel üzemelnek, és amelyeket a felhasználók maguk vezetnek.

A mikromobilitási eszközök közé tartoznak a kerékpárok, az elektromos kerékpárok, az elektromos rollerek, az elektromos gördeszkák, a közösségi kerékpárok és a pedelec kerékpárok.

varosi-kozlekedes.png

Ezek a járművek több csoportra különíthetőek el. Vannak az aktív hajtásúak, melyeket emberi erővel kell mozgásba hozni és tartani (pl. gyermek bicikli vagy görkorcsolya). Ezen kívül, a hibridek, melyek elektromos rásegítéssel könnyítik meg használójuk dolgát, illetve vannak a teljesen elektromos eszközök, mint a nagykerekű elektromos roller, a segway vagy a hoverboard.

A mikromobilitás nagy mértékű terjedését az utóbbi évek technológia fejlődése, a hatékony akkumulátorok, az okostelefonok és a GPS elterjedése, valamint a zöld megoldások iránti érdeklődés növekedése hívta életre. 

A városi közlekedés alternatívája

A növekedő gépjármű forgalom miatt városaink egyre zsúfoltabbá váltak és ezzel egyidejűleg a városi közlekedés is lassabb lett. Ugyanakkor ezek a dugókat okozó, jellemzően fosszilís üzemanyagokat használó járművek szennyezik a levegőt is, így a belvárosi levegő szennyezettsége megnő, szmog alakul ki.

A történelmi európai városokat jellemzően nem autókra tervezték, csak később próbálták azokkal kompatibilissé tenni. A rengeteg szűk utca nem igazán kedvez az autós forgalomnak, mivel jellemzően az úttest jelentős részét a parkoló járművek foglalják el.

A mikromobilitás jelentősen átalakítja az emberek napi mozgását, egyúttal új és sürgős infrastrukturális, biztonsági és szabályozói kihívások elé állítja a döntéshozókat, valamint új lehetőségeket biztosít az utazók számára.

Az utolsó kilométer problémája

Az utolsó kilométer vagy mérföld problémája egy jól ismert fogalom a közlekedésszervezés és a várostervezés témakörökben. Azt jelenti, hogy a tömegközlekedési eszközök nem visznek el minket a házunktól pontosan a munkahelyünkig, vagyis annak az utolsó egy kilométernek a megtételéről szól, amik a csomópontoktól elvezetnek minket a munkahelyünkre vagy éppen haza.

A városi közlekedők úti céljai nagy átlagban körülbelül ennyire találhatók a főbb tömegközlekedési pontoktól vagy a számukra megfelelő megállóktól.

Miért is előnyös közlekedési mód a városban egy mikromobilitási eszköz használata?

A már fent említett környezetvédelmi és mobilitást segítő tényezőkön kívül fontos szempont a kényelem is. 

Különösen igaz ez az úgynevezett sharing alapon működő szolgáltatásokra, amiknek köszönhetően nem kell megvásárolnunk egy ilyen járművet, hanem a városban sűrűn elhelyezett pontokon telefonunk segítségével bérelhetjük ki őket rövidebb vagy akár hosszabb időre. Elvisznek A-ból B-be, de nem kell a parkolással foglalkozni, sem arra figyelni, hogy később ugyanott kell felvenni a járművet, ahol leraktuk. 

Érdekelnek a különböző szabadidős eszközök? Nézz körül nálunk! 

A sharing szolgáltatások hibái

Ezek a jármű megosztással foglalkozó szolgáltatások rég látott változásokat hoztak a városi közlekedésbe és erre sem az utakon közlekedők, sem a város, sem pedig az ezeket érintő szabályozások nincsenek felkészülve.

kozossegi-kozlekedes.png

Az elektromos roller használata és megjelenése meglehetősen nagy port kavart. Felhasználóik hajlamosak szanaszét hagyni a bérelt járműveket, nem feltétlenül tartják be vagy ismerik a rájuk vonatkozó KRESZ szabályokat és sokszor meggondolatlanul, veszélyesen használják ezeket az eszközöket. Elektromos roller jogosítvány nem létezik, így bárki használhatja ezeket, aki alkalmasnak tartja magát erre.

A hagyományos - Budapesten is elterjedt - közösségi kerékpár megosztási szolgáltatásokkal kevesebb a probléma, mivel ezeket nem lehet csak úgy össze-vissza, akárhol letenni, hanem csak az erre a célra kijelölt dokkolóknál lehet lezárni a bicikliket. 

Kevesebb baleset történik ezek használata közben, ugyanis biciklizni többnyire mindenki megtanult gyerekkorában, míg az elektromos roller egy jóformán teljesen új dolognak számít, aminek használatában nincs az embereknek akkora tapasztalata.

A járművek túlságosan rövid élettartama, a nagyvárosi közlekedési rendszerekbe való nehézkes illeszkedésük és a járulékos működési költségeik is nehezítik az elterjedésüket.

Kik használják ezeket az eszközöket? 

Tekintsük át példaként a közlekedés helyzetét és a trendeket Budapesten. 2016-ról 2021-re a közösségi közlekedés arány 38%-ról 28%-ra esett vissza, míg az autóhasználat 31%-ról 46%-ra nőtt. A gyaloglás 20% körül stagnál, míg a mikromobilitási eszközöket használók aránya 2%-ról 6%-ra nőtt. Az előrejelzések szerint 2030-ra a közösségi közlekedés aránya el fogja érni az 50%-ot, a személygépjárműveké 20%-ra csökken, a mikromobilitási eszközöké pedig 10%-ra nő.

A mikromobilitási eszközök aránya Budapesten a következőképpen alakul: kerékpár 88,9%, roller 10,6%, egyéb (segway, one-wheeler, stb.) 0,5%. Ebből is látszik, hogy a biciklizés még mindig toronymagasan vezet, ám a már fent említett kényelmi szempontok miatt és a technológia fejlődése révén a roller és az elektromos roller használat a második legelterjedtebb közlekedési mód, aminek megoszlási aránya várhatóan rohamos tempóban fog nőni.

Elektromos roller árak

Ha nem sharing eszközökről beszélünk, hanem egyénileg vásároltakról akkor nem feltétlenül a legolcsóbb közlekedési eszközökről van szó. Az elektromos roller árak között viszonylag nagy az eltérés, amit a minőségbeli különbség magyaráz az egyes termékek között. Ugyanakkor, a használt elektromos roller piacon könnyen találhatunk kevésbé drága termékeket. 

Ha a tömegközlekedés kiegészítéseként szeretnénk használni, akkor érdemes fontolóra venni egy összecsukható elektromos roller vásárlását, amit könnyebb szállítani. Továbbá, mivel ezek többnyire kulcs nélkül indulnak mindenképp érdemes egy elektromos roller zár beszerzése, amivel biztonságosan lezárhatjuk az utcán a járművünket. 

elektromos-roller.png

Sokféle e-roller létezik: nagykerekű elektromos roller, terep roller, gyerek elektromos roller, kisebb teljesítményű e-scooter. A számunkra legjobb elektromos roller kiválasztása az egyéni preferenciánkon és igényeinken múlik.

Az önkiegyensúlyozó eszközöknél is hasonló a helyzet: kapható drága és olcsó hoverboard. Létezik felnőtt kivitel és van hoverboard gyerekeknek is. A Segway ár jellemzően magasabb, mivel az egy minőségi márkát takar, és nem csak egy típust, bár a köznyelvben egyfajta gyűjtő névként használatos. 

Mit hoz a jövő a mikromobilitás számára?

A mikromobilitást éppen akkor érte a COVID-19 és az otthon maradási kötelezettségek miatt csapás, amikor az iparág kezdett felgyorsulni. Ennek ellenére a szakértők azt jósolják, hogy 2030-ra a mikromobilitási ágazat 300-500 milliárd dolláros globális piaccá nő.

Az elektromos rollerekkel kapcsolatban már említett hanyag parkolás okozta kellemetlenségek megelőzésére több cég is olyan mesterséges intelligenciával működő rendszer kifejlesztésén dolgozik, mely érzékeli, ha egy eszközt rossz helyen akar lezárni a használója. Továbbá a biztonságot is igyekeznek fokozni azzal, hogy előre jeleznek egy-egy potenciálisan balesetveszélyes helyzetet.